ROZWIJANIE MOWY DZIECKA

ZADANIE NR 1

ZABAWY PALUSZKOWE

zabawy paluszkowe uczą słuchania, rozwijają pamięć, zasób słownictwa oraz umiejętność naśladowania, kształcą sprawność manualną, a także STYMULUJĄ ROZWÓJ MOWY

Dziś dwie propozycje zabaw paluszkowych ( "Zabawy paluszkowe" - Krzysztof sąsiadek)

MIŁEJ ZABAWY:)


******************************************************

ZADANIE NR 2

WYRAŻENIA DŹWIĘKONAŚLADOWCZE ĆWICZENIA W NAŚLADOWANIU ODGŁOSÓW ZWIERZĄT NA WSI

Dziś kolejna propozycja zajęć dla maluszków.

Dziś krótkie polecenie:) Zobaczcie z dzieckiem podany film, zatrzymując go po każdym zwierzęciu i proszę powiedzieć do dziecka dany odgłos np. MUUU, tak aby dziecko widziało nasze usta i spróbowało powtórzyć ten dźwięk



****************************************************
ĆWICZENIE nr 3

 KONSTRUOWANIU ZDAŃ 

Celem tego ćwiczenia jest: 
- wzbogacanie słownictwa czynnego
- rozumienie pytania: co robi?
budowania dwuelementowej wypowiedzi /podmiot+orzeczenie/

Dziś propozycja ćwiczeń w budowaniu pierwszych zdań. Zaczniemy od zdań dwuelemtowych, w którym podmiot jest taki sam, a zmieniać będziemy orzeczenie . Małpa je, Małpa siedzi, Małpa idzie itp. 

Do tego ćwiczenia możemy przygotować ilustracje, zabawki, zdjęcia bliskich osób, figurki zwierzą i wszytko to co pokaże nam, co ktoś robi. Zachowując zasadę zmiany tylko orzeczenia.

Przesłałam Państwu karty pracy - ilustracje na maila, w których wybierzemy ilustracje

1. Najpierw nazywamy wszystkie ilustracje, mówimy co i kto robi na obrazku prezentujemy dziecku, omawiamy i układamy na stoliku.

2. Następnie sprawdzamy czy dziecko rozumie i prosimy aby pokazało obrazek lub położyło podpis pod obrazkiem, który nazwał dorosły.

3. Na stole zostawiamy jeden obrazek. i pytamy co robi małpka? Dziecko przeważnie powie jednym słowem np. - je. Wówczas, aby pokazać dziecku, że ,mówimy coś dwuelementowego, to pod obrazkiem możemy położyć dwa różne klocki, dwa różne kółka itp. Chodzi, o to aby pokazać dziecku, że są dwa wypowiedziane słowa. Mówiąc, pokazujemy palcem klocki pod obrazkiem i mówimy: małpka je


Możemy też najpierw podpisać  obrazek, potem mówiąc dołożyć klocki, a na końcu zapytać dziecko co robi małpka. Jeżeli odpowie jednym słowem,  powtórzyć wypowiedziane zdanie dotykając palcem dziecka o klocki i znów poprosić o odpowiedź co robi małpka?

Pozwodzenia

PS Wysłałam gotowe karty pracy na maila

******************************************************

ĆWICZENIE nr 4

 Co tu nie pasuje?

cel zadania:
- wzbogacanie słownictwa o wiośnie
- umiejętność budowania wypowiedzi ustnej (zdań, opowiadania)
- rozumienie pytania "dlaczego"?
- rozwijanie spostrzegawczości dziecka i logicznego myślenia

Zadania składa się z 6 kart (Printoteka)



Wycinamy poszczególne karty / dziecko może to zrobić samodzielnie/.  Następnie omawiamy każdą ilustrację osobno. Dziecko ma za zadanie opowiedzieć, co się znajduje na każdej z nich i co w niej nie pasuje, co w niej jest nie tak. Jeżeli dziecko znajdzie niepasujący element, pytamy: dlaczego to nie pasuje w tym obrazku?. (karty ćwiczeń wyślę na pocztę elektroniczną).

Owocnej zabawy:)


******************************************************
******************************************************

ĆWICZENIE nr 5

 Propozycje ćwiczeń rozwijające mowę czynna -samogłoski

A O U E Y I

Przedstawiam propozycję zabaw domowych stymulujących mowę w tym przypadku  - powtarzanie SAMOGŁOSEK

1. Zdjęcia - poniżej prezentuję wymowę poszczególnych głosek  wraz z gestami wspomagającymi i wymowę. Można pobawić się w robienie zdjęć prawdziwym lub zabawkowym aparatem mamie, tacie, no i próbujemy zrobić dziecku. Motywujemy go, aby zrobiło tak jak na zdjęciu:)
A
                 
O
U






I


                           E                                  Y

Dziękuję mojej córce Oldze za to, że zgodziła się być moją modelką :) 

2. Wieża - Pierwszą zabawą jest budowanie wielkiej wieży z klocków. Na zdjęciu poniżej mam tylko kilka małych klocków. W zabawie można użyć jak najwięcej, aby wieża była dość wysoka. im wyższa tym więcej razy dana samogłoską dziecko może usłyszeć i powtórzyć 



3. Jazda samochodem - zabawa polega na pokonywaniu trasy samochodowej w różny sposób np. tak jak na zdjęciu poniżej na małej planszy,


 ale możemy też ułożyć trasę z różnokolorowych sznureczków na dywanie, mogą to być narysowane ulice itp. wszystko co mamy w domu możemy wykorzystać. Za każdym razem należy ułożyć na trasie samogłoski ( i znowu mogą być magnetyczne, napisane na kartce papieru, mogą to być jakieś postacie z samogłoską itp.), które dziecko będzie zbierać na swojej drodze i w miarę możliwości powtarzać.

4. Puzzle, układanki - na odwrocie różnych układanek zapisujemy samogłoski (lub przyklejamy napisane na kartce), dziecko chcąc otrzymać np. kolejny puzzel musi wypowiedzieć samogłoskę i tak samo w układankach.

5. Gdzie jest A - Szukanie takiej samej samogłoski - Na kartce papieru przyklejamy np. kwiatki, ale mogą być też wycięte samochody, zwierzęta itp. Przyklejamy taśmą klejącą tylko od góry, tak abyśmy mogli podnieść kwiatek i poszukać naszej samogłoski.
 




Na razie tyle miłej zabawy


******************************************************

ĆWICZENIE nr 6

 Propozycje ćwiczeń rozwijające mowę czynną 

Dzisiejsza zabawa polega na zbieraniu jajeczek i okładanie ich do odpowiedniego koszyczka, lub do odpowiedniej pisanki.  Możecie bawić się w powtarzanie samogłosek: A O U E Y I, lub sylab: PA PO PU PE PY PI.

Można to zrobić jak na zdjęciu poniżej, ale też można schować dziecku odpowiednie pisanki, wziąć prawdziwy koszyczek i pobawić się w szukanie jajeczek. Należy pamiętać, aby dziecko powtarzało usłyszane głoski (dorosły powinien powiedzieć dana głoskę tak, aby dziecko widziało nasze usta).

Koszyczki i jajka można narysować i pokolorować razem z dzieckiem. 







Proszę w komentarzu napisać, czy się udało. Pozwodzenia😊



******************************************************

ĆWICZENIE nr 7

Ruletka Wielkanocna

Ruletka wielkanocna wzbogacająca słownictwo.
Zabawa polega na klikaniu na koło ruletki i nazywanie obrazka. Starsze dzieci opowiadają dlaczego ten obrazek pasuje do Wielkiej nocy.

Proszę kliknąć w poniższe linki


Kolejne ćwiczenie to wielkanocne zwyczaje. Posłuchaj jak o tym opowiada Ci mama, a następnie spróbuj opowiedzieć o tym sam. 
Powodzenia


Nie zapomnijcie w komentarzach zaznaczyć swoją obecność:)



******************************************************

ĆWICZENIE nr 8

Wielkanocne MEMORY - wzbogacamy słownictwo o Świętach Wielkanocnych

Zapraszam do zabawy w szukanie takiego samego obrazka. Proszę z dzieckiem nazywać każdy obrazek, wyjaśniać,jeżeli nie wie do czego służy. Gra wzbogaca słownictwo dziecka, doskonali koordynację wzrokowo- ruchową i pamięć dziecka.

Gra memory - Wielkanoc (proszę kliknąć w poniższy link)

w komentarzu proszę napisać, czy gra się podobała.

Powodzenia😊🐥🐤🐣

******************************************************

ĆWICZENIE nr 9

Wielkanocne MEMORY - wzbogacamy słownictwo o Świętach Wielkanocnych

Zapraszam do zabawy w szukanie takiego samego obrazka. Proszę z dzieckiem nazywać każdy obrazek, wyjaśniać,jeżeli nie wie do czego służy. Gra wzbogaca słownictwo dziecka, doskonali koordynację wzrokowo- ruchową i pamięć dziecka.

Gra memory - Wielkanoc (proszę kliknąć w poniższy link)


******************************************************

ĆWICZENIE nr 10

Zdania - Co lubi lala Ala?
W tym zadaniu ćwiczymy umiejętność związana z budowaniem przez dziecko  3- elementowych wypowiedzi. Zadanie można wykonać na zdjęciach zaproponowanych przeze mnie lub na ich podstawie stworzyć swoje pomoce z zabawek lub obrazków, które macie Państwo dostępne w domu.

Najpierw pokazujemy dziecku ilustracje (lub zabawki). Pytamy co to jest? dziecko nazywa samodzielnie lub powtarza po nas nazwę każdego obrazka (piłka, ser, mis, żaba)


Następnie pokazujemy zdjęcie Co ma lala Ala? 

Dziecko odpowiada (żabę). Potem wskazujemy dziecku kolejno palcem:  lalkę, wyraz: MA i  obrazek, jednocześnie mówiąc całe zdanie jak na zdjęciu drugim " Lala ma żabę" . W ten sposób pokazujemy dziecku, jak mówimy całym zdaniem. 
                             LALA  MA  ŻABĘ                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               
w ten sam sposób omawiamy resztę zdjęćresztę zdjeć                                                                                                     
                     LALA MA MISIA








                      LALA MA SER.


          LALA MA PIŁKĘ.

Analogicznie robimy tak samo z kolejnymi zdaniami z czasownikiem: lubi i je

CO JE LALA?
Co to jest?


CO JE LALA?





                                   LALA JE LODA.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

     
           

LALA JE JAJKO.                                                         
           
 
                                                                 

                                                                       LALA JE SER.

 
                                                                               LALA JE BUŁKĘ.


CO LUBI LALA?
 CO TO JEST?

                                            LALA LUBI MISIA.
                                         LALA LUBI PIŁKĘ.
                                         LALA LUBI KAWĘ.


LALA LUBI BANANA.


******************************************************

ĆWICZENIE nr 11

ODGŁOSY ZWIERZĄT

Zapraszam do obejrzenia, wysłuchania i naśladowania mojej książeczki z odgłosami wiejskich zwierząt. Jest to moja pierwsza książka, więc dajcie znać jak wam się podobała.
(Kliknij na poniższy link). 




******************************************************

ĆWICZENIE nr 12

CO TU NIE PASUJE? I DLACZEGO?
W tej zabawie ćwiczymy umiejętność konstruowania zdań do ilustracji, ćwiczymy rozumienie pytania "dlaczego?" i myślenie logiczne.
Zabawa polega na otwieraniu kolejnych okienek, odgadnięciu co nie pasuje na obrazku i powiedzieć całym zdaniem rodzicowi.

Aby rozpocząć zabawę należy kliknąć w poniższy link i już można się bawić. Powodzenia😊




******************************************************

ĆWICZENIE nr 13

CO PASUJE DO WSKAZANEJ POSTACI
W tym zadaniu wzbogacamy słownictwo - zawody.
najpierw nazywamy wszystkie postacie. potem pytamy, kto to jest? Rozmawiamy. o tym co dane postacie robią, co do nich pasuje, jakie mają ubranie itp.

Dopiero wówczas przystępujemy do zabawy. Proszę kliknąć na poniższy link:



*****************************************************
ĆWICZENIE nr 14

Pokaż do jakiego kwiatka pofrunie motylek. Gdzie jest taka sama sylabka? 

Jeżeli masz kartę pracy to połącz ją kredką w odpowiednim kolorze. Pokaż za pomocą symbolu PCS jakiej kredki potrzebujesz.
A jeżeli robisz to na komputerze to wskaż odpowiednie kwiatki palcem. Powtórz wszystkie sylaby. 

Dzieci które zaczynają mówić - powtarzają sylaby.
W domu możemy narysować motylki,  kwiatki lub cokolwiek tylko lubi nasze dziecko (lub wyciąć np. z różnych kolorowanek, gazetek itp). i dopisać do nich sylaby do powtarzania i do odszukiwania.: MA MO MU ME MY MI





******************************************************

ĆWICZENIE nr 15
Części ciała


Kochane dzieci zapraszam was do zabawy w pokazywanie części ciała. Najlepiej jeżeli tą zabawę wykonacie wraz z kimś dorosłym przed lusterkiem. Do zabawy potrzebna będzie piosenka, przy której np. mama  będzie pokazywała poszczególne części ciała, a Wy oczywiście róbcie to co ona:)

W tym ćwiczeniu doskonalimy wspólne pole uwagi, koncentrację, uwagę słuchową, umiejętność naśladowania i wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego.

Pomoże wam w tym piosenka " Tu paluszek..." Miłej zabawy:)



******************************************************

ĆWICZENIE nr 16
Dlaczego coś się stało?
Zadanie rozwija myślenie przyczynowo - skutkowe, oraz doskonali umiejętność konstruowania wypowiedzi ustnych ( zdania złożone).

Zabawa polega na połączeniu obrazków i dokończeniu zdania (czyta dorosły, lub dziecko jeżeli potrafi) np.:

Dziewczynka jest wesoła, ponieważ...

Należy pamiętać, aby :
-  dziecko opowiadało całym zdaniem wykorzystując spójnik "ponieważ"
- samodzielnie wyszukało pasujący obrazek

Aby zagrać w tą grę należy kliknąć w poniższy link:

https://wordwall.net/pl/resource/1855422




******************************************************

ĆWICZENIE nr 17

Uzupełnij historyjkę obrazkową


W tym zadaniu najpierw należy się przyjrzeć obrazkom i opowiedzieć co na nich jest. Następnie spróbować uzupełnić brakujący fragment historyjki tak, aby opowiadanie stanowiło spójną całość. Na końcu dziecko opowiada całą historyjkę

Powodzenia:)


******************************************************

                                                  ĆWICZENIE nr 18

                                                          Uzupełnij historyjkę obrazkową


Zadanie polega na połączeniu wyrazu z obrazkiem.

Małe dzieci słuchają dorosłego i pokazują na ekranie, obrazek pasujący do odczytanego wyrazu. Prosimy dziecko, aby powtórzyło po nas nazwę obrazka, lub samodzielnie odpowiedziało na pytanie co to jest?

Starsze dzieci odczytują samodzielnie i samodzielnie dopasowują przy pomocy myszki.

Mam nadzieję, że zabawa się spodoba:)

https://wordwall.net/pl/resource/1824809/wyrazy-dwusylabowe-dopasuj-i-powiedz-nazw%c4%99-obrazka



Dodatkowo dla chętnych poniżej jest kart pracy do wydruku. w kole sa wyrazy, gdy dziecko dobrze powtórzy może np. przyczepi na jego nazwie klamerkę, lub może narysować dany przedmiot w karcie.




******************************************************



ĆWICZENIE nr 19

konstruowanie zdań 3 - elementowych

To zadanie polega na konstruowaniu zdań 3 - elementowych.

A). Z małym dzieckiem najpierw omawiamy obrazy na ekranie. Mówimy dziecku: np: to jest miś, miś ma miód itd. Potem pytamy: Kto to jest? Co misiu ma w łapkach? itp. Potem odczytujemy dziecku pierwsze zdanie i dziecko wskazuje prawidłowego misia. 
Na końcu dziecko najpierw powtarza po nas zdanie (jeżeli nie powtarza wszystkich słów to pokazujmy mu każde słowo na palcach tzw. odliczanie).  I dopiero prosimy dziecko, aby samodzielnie powiedziało co misiu ma w łapkach używając trzech słów w zdaniu.

B). starsze dzieci odczytują samodzielnie i samodzielnie dopasowują, za pomocą myszki, zdania do odpowiedniego misia i mówią całym zdaniem, co misiu ma w łapkach.





******************************************************


ĆWICZENIE nr 20


Zabawy paluszkowe


Kolejne wierszyki paluszkowe dla dzieci. Proszę pamiętać, że drobne ruchy dłoni rozwijają jednocześnie narządy artykulacyjne dziecka (ruchy języka, warg i żuchwy). jak to się dzieję? Związek pomiędzy mową, a ręką zachodzi w mózgu. Ośrodki mózgowe odpowiedzialne za ruch ręki, znajdują się obok ośrodków odpowiedzialnych za mowę. 
Pobudzając ośrodki w mózgu odpowiedzialne za ruch dłoni, jednocześnie pobudzamy ośrodki odpowiadające za mowę dziecka, a dokładnie za doskonalenie ruchów buzi i języka.


Zapraszam więc do zabawy( "Zabawy paluszkowe" - Krzysztof Sąsiadek) .



******************************************************

ĆWICZENIE nr 21


STRAŻ POŻARNA- ćwiczenie rozwijające umiejętność konstruowania dłuższych wypowiedzi


Ćwiczenie polega doskonaleniu umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi ustnych (zdań złożonych, krótki opis ilustracji).



1. OPISZ JAK WYGLĄDA STRAŻAK
2. OPOWIEDZ, DLACZEGO PONIŻSZE PRZEDMIOTY PASUJĄ DO STRAŻAKA


3. OPOWIEDZ, CO ROBIĄ STRAŻACY.


     

     

W nagrodę pobaw się z rodzicami w zabawy strażackie z dźwiękiem i ruchem. Powodzenia:)





******************************************************


ĆWICZENIE nr 21

NAŚLADOWANIE DŹWIĘKÓW MOWY SYLABY (PA PO PU PE PY PI)


To ćwiczenie jest dla dzieci nabywających umiejętności językowe na etapie naśladowania prostych dźwięków mowy np.: sylab. Zadanie polega na wyszukaniu takich samych sylab i powtarzaniu ich nazw. 

1. Dziecko powtarza nazwę sylab np.: z czerwonego balonika, a następnie wskazuje który balonik powinien być czerwony (jeżeli ktoś ma wydrukowaną kartę pracy to maluje ten balonik na czerwono). Analogicznie wykonujemy w ten sposób wszystkie baloniki. A na końcu prosimy, aby dziecko dorysowało misia (w miarę możliwości dziecka). a może uda mu się powtórzyć słowo: MIŚ:)


2. Połącz stworka z jego planetą. Powtórz nazwę stworka i nazwę planety. Osoby mające wydrukowaną kartę pracy, mogą wyciąć stworki i do siebie dokładać, lub można połączyć narysowana linią.



******************************************************


ĆWICZENIE nr 22

Zabawa logorytmiczna - słuchanie, powtarzanie ruchów i dźwięków mowy


W tym ćwiczeniu doskonalimy umiejętność słuchania, naśladowania ruchów, naśladowania dźwięków mowy, rozwijamy rozumienie i mowę czynną dziecka.

Najlepiej jest usiąść z dzieckiem przed lusterkiem, lub tak aby siedziało na przeciwko nas. gdy dziecko jeszcze nie radzi sobie samodzielnie z naśladowaniem, możemy wykonywać ruchy naśladowcze podtrzymując ręce dziecka. 

Piosenka ze strony pani logopedyczna- Paulina Mistal , a utwór Gruby Misio z płyty Piosenki perełki, Zabawy z muzyką dla dzieci Tomasz Klaman

Należy kliknąć w poniższy link:


JESTEM SOBIE GRUBY MISIO,
A NA IMIĘ TO MAM KRZYSIO. 
SIEDZĘ SOBIE, NIC NIE ROBIĘ
TYLKO KLASZCZĘ, TYLKO KLASZCZĘ 
SOBIE TAK (KLASZCZEMY W RYTM MELODII)
JESTEM SOBIE GRUBY MISIO,
A NA IMIĘ TO MAM KRZYSIO. 
SIEDZĘ SOBIE, NIC NIE ROBIĘ
TYLKO GRAM NA KOLANKACH SOBIE TAK 
( UDERZAMY DŁONIAMI O SWOJE KOLANA DO RYTMU)

JESTEM SOBIE GRUBY MISIO,
A NA IMIĘ TO MAM KRZYSIO. 
SIEDZĘ SOBIE, NIC NIE ROBIĘ
TYLKO TUPIE, TYLKO TUPIE SOBIE TAK 
(DZIECI STOPAMI TUPIĄ W PODŁOGĘ)

JESTEM SOBIE GRUBY MISIO,
A NA IMIĘ TO MAM KRZYSIO. 
SIEDZĘ SOBIE, NIC NIE ROBIĘ
TYLKO KLĄSKAM, TYLKO KLĄSKAM SOBIE TAK..
(DZIECI KLĄSKAJĄ JĘZYKIEM)

JESTEM SOBIE GRUBY MISIO,
A NA IMIĘ TO MAM KRZYSIO. 
SIEDZĘ SOBIE, NIC NIE ROBIĘ
TYLKO ŚPIEWAM, TYLKO ŚPIEWAM SOBIE TAK
 (ŚPEWAMY LA, LA, LA, LA, LA..)

******************************************************


ĆWICZENIE nr 23

RYMOWANE WIERSZYKI Z WYRAŻENIAMI DŻWIĘKONAŚLADOWCZYMI
Wierszyki wykorzystujemy do wspólnych zabaw z dzieckiem:

Dorosły czyta, a dziecko:  
- uważnie słucha
- wskazuje pasujący obrazek, 
- powtarza odgłosy zwierzą lub samodzielnie kończy zwrotkę wiedząc jaki odgłos wydaje zwierzątko
- podejmuje próby powtórzenia lub samodzielnego nazwania zwierząt.

Do zabawy możemy dodać własne duże obrazki zwierząt występujących w wierszykach, lub można wykorzystać gotowe figurki lub pluszaki.

Miłej zabawy


******************************************************


ĆWICZENIE nr 24

Ułóż i opowiedz co się wydarzyło - brudny pies


Zadanie polega na tym, że dziecko ma pokazać, co wydarzyło się najpierw, co potem, a co na końcu. ma też opowiedzieć pełnymi zdaniami o każdym obrazku. 


******************************************************

ĆWICZENIE nr 25

Czyj to domek?
Zapraszam do zabawy w dopasowanie zwierząt do ich domków
Najpierw nazwijcie wspólnie wszystkie zwierzęta (jeżeli dziecko potrafi podaje samodzielne nazwy, lub powtarza nazwę, lub tylko naśladuje odgłos zwierzątka). 
Potem wskazujemy na domek i pytamy np. kto mieszka w gniazdku?. dziecko odpowiada lub wskazuje na ekranie odpowiedni obrazek. (Proszę powiększyć obraz gry na cały ekran, wówczas obrazki ze zwierzętami są większe)





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz