ĆWICZENIE 1
PRZYJŚCIE WIOSNY
Cel:
- rozwijanie uwagi słuchowej
- wzbogacanie słownictwa
- posługiwanie się symbolami PCS w wypowiedziach
Całkiem niedawno przyszła do nas wiosna.
1. W tym poście wysyłam symbole tematyczne pasujące do wiosny (poczta wyślę wersję do druku). Proszę, aby z dzieckiem omówić te symbole. W internecie można poszukać pasujące do nich obrazy z rzeczywistości (bo niestety pewnie macie Państwo ograniczone spacery).
Zapraszam do zabawy z wierszem pt. Przyjście wiosny.
Co trzeba zrobić?
1. Najpierw odsłuchajcie w prezentacji wiersz Jana Brzechwy pt.: Przyjście wiosny (opracowany przez p. Ewę Targońską)
https://drive.google.com/file/d/1KGbMDIeAABQarklB1mypxHz19iJEEFsF/view?fbclid=IwAR3Hnz0dSfhFStvy6krCgR7gJs5H2-nbdRkzga9AuhBIYJdBU2aNEw-et-Q
2. Następnie przedstawiacie symbole dziecku, omawiacie je, prosicie, aby wskazało w-g nazwy .
Aby wspólnie z dzieckiem móc "czytać" ten wierszyk. Dziecko uzupełnia brakujący symbol na pojedynczej kartce.
******************************************************
ĆWICZENIE nr 2
WIOSENNA POGODA
Porozmawiajcie o tym jaka jest pogoda za oknem. Włączcie na komputerze obraz gdzie pada deszcz, świeci słońce itp. Należy zadać pytanie: jaka pogoda? dziecko powinno wybrać odpowiedni PCS (Marek powinien mieć do wyboru 4 obrazki).
https://drive.google.com/file/d/1Qr-veUPHZvaq_MHO-G8hDQblJ1JTOvWf/view?fbclid=IwAR3lCXXoLStw6oIqiCqD1uNAQ4NEhgEnR0TpeDFitbOeYFZ5GTyRiHN23Kw
Powodzenia:)
******************************************************
ĆWICZENIE nr 3
Co wkładamy do koszyczka?
Cel zajęć:
-Wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego o Świętach Wielkanocnych
- Konstruowanie zdań 3 - elementowych ( Ja wkładam baranka itp, gdzie zmienia się tylko orzeczenie)
Najpierw trochę słownictwa wielkanocnego. Co to jest?
Najpierw nazywamy obrazki, potem możemy przygotować rzeczywiste przedmioty /koszyk, chleb, figurkę baranka wielkanocnego, pisanki, jajko, szynkę, babkę (może być zdjęcie), pieprz i sól. Pytamy co to? Oczekujemy na odpowiedź dziecka.
Pytamy:
Co włożymy do koszyka? Najpierw dziecko pokazuje obrazek, a następnie odszukuje rzeczywisty przedmiot i wkłada go do koszyka. w ten sposób mamy pewność, że dziecko rozumie co pokazuje i rzeczywiście chce ten przedmiot włożyć do koszyka.
Prosimy, aby dziecko mówiło całym zdaniem np.: Ja wkładam babkę (możemy posłużyć się obrazkami, wówczas dziecko wie ile wyrazów ma powiedzieć).
W taki sposób razem z dzieckiem możecie przygotować swoją święconkę. Powodzenia
napiszcie w komentarzu, czy się udało:)
Oczywiście życzę Wesołych Świąt🐥🐤🐣
******************************************************
ĆWICZENIE nr 4
Robimy zakupy
Słownictwo związane z zakupami
******************************************************
ĆWICZENIE nr 5
Robimy zakupy
REDAGOWANIE ODPOWIEDZI NA PYTANIE: Co Pani kupuje?
adanie polega na tym aby dziecko odnalazło wśród podanych symboli co kupuje pani i dołożyło na końcu zdania.
Najpierw omawiamy i nazywamy z dzieckiem wszystkie obrazki. Dziecko mówi, co widzi w koszyku. Potem odpowiada na pytanie: Co pani kupuje?
Na końcu prosimy aby odpowiedziało całym zdaniem. Aby pomóc dziecku zachować 3-elemenowy schemat zdania, można wskazywać palcem obrazki w zdaniu pod ilustracją.
Najpierw omawiamy i nazywamy z dzieckiem wszystkie obrazki. Dziecko mówi, co widzi w koszyku. Potem odpowiada na pytanie: Co pani kupuje?
Na końcu prosimy aby odpowiedziało całym zdaniem. Aby pomóc dziecku zachować 3-elemenowy schemat zdania, można wskazywać palcem obrazki w zdaniu pod ilustracją.
Zadanie ćwiczy konstruowanie zdań 3-elementowych i wzbogaca słownictwo czynne
******************************************************
ĆWICZENIE nr 6
ĆWICZENIE nr 6
DZIEŃ STRAŻAKA
1. Wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego
2. Wskaż lub opowiedz, co pasuje do strażaka i jeśli umiesz to powiedz dlaczego.
******************************************************
ĆWICZENIE nr 7
ĆWICZENIE nr 7
POZNAJEMY SMAKI
Do tego zadania będziemy potrzebować różnych produktów, które pokażą dziecku różnicę w smakach (mogą to być te, z kart zamieszczonych poniżej, lub jeżeli mamy to inne).
W pierwszym etapie wybieramy sobie jeden smak (np słodki, najlepiej zacząć od przyjemniejszych doznań) i dajemy dziecku różne produkty do posmakowania. Gdy dziecko próbuje produkt pokazujemy symbol "słodki" i nazywamy go. Tak, aby dziecko po jakimś czasie skojarzyło, symbol z uczuciem, które mu towarzyszy po zjedzeniu danego produktu
Gdy dziecko pozna już smak słodki wprowadzamy do porównania drugi smak. Najpierw smakujemy np. 4 produkty nowego smaku (wprowadzając go analogicznie jak smak pierwszy). Potem możemy podawać dziecku na zmianę smak słodki i np. gorzki
W taki sposób przechodzimy przez wszystkie cztery smaki.
Proszę pamiętać, aby nie wprowadzać tych ćwiczeń w ciągu jednego dnia. Proszę też zwrócić uwagę na reakcję dziecka, aby nie było to dla niego zbyt nieprzyjemne. Każde dziecko ma inny stopień tolerancji na różne smaki, więc przy tych ćwiczeniach należy być szczególnie ostrożnym i nie robić nic na siłę.
******************************************************
ĆWICZENIE nr 8
POZNAJEMY SMAKI
ĆWICZENIE nr 8
POZNAJEMY SMAKI
Zadanie wzbogaca słownictwo czynne i bierne, oraz doskonali umiejętność budowania 3-elementowej wypowiedzi.
Jeżeli karta pracy jest wydrukowana, to najlepiej wyciąć każde zdanie osobno. Wówczas dziecku łatwiej będzie skoncentrować się tylko na materiale, którego dotyczy zdanie.
Zadanie zaczynamy od demonstracji produktów, dopasowujemy do rzeczywistego produktu symbol PCS, nazywamy je, pytamy dziecko jak się nazywa itd.
Potem dajemy dziecku spróbować dany produkt a następnie, omawiamy jakie to jest. Dopiero na końcu prosimy dziecko, aby dokończyło zdanie poprzez wybranie odpowiedniego smaku z symboli PCS.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz