ĆWICZENIA GRAMATYCZNE





Ćwiczenie nr 1


Ćwiczenia fleksyjne - stosujemy odpowiednią końcówkę wyrazów w dopełniaczu


Dziś proponuję zabawę, w której dzieci będą musiały pamiętać aby zastosować prawidłową końcówkę w wyrazach. czasami jest to dość trudne dla dzieci.

Podstawowe pytanie w tej zabawie to; "czego tu nie ma?", lub " "co tu brakuje?"

Z patyczków kreatywnych /ale może być cokolwiek) układamy dwie takie same konstrukcje czyli półki. Po jednej stronie układamy po kilka obrazków na każdej z półek, po drugiej stronie również układamy obrazki ale na każdej z półek będzie brakowało po jednym z obrazków. Zadaniem dziecka jest wypowiedzenie nazw obrazków na kolejnych półkach a następnie powiedzenie czego brakuje po drugiej stronie.


Odmianą tej zabawy będzie zapamiętanie obrazków na półkach, schowanie kilku i powiedzenie przez dziecko z pamięci, czego nie ma na każdej z półek.


W tym zadaniu ćwiczymy prawidłowe użycie słowa w dopełniaczu (ćwiczenie ze strony: Domologo.pl)








***Inna wersja tej zabawy, to po prostu wykorzystanie zabawek, które macie w domu i wkładacie je na półkach, w koszykach, pudełkach, to co każdy ma do wykorzystania w domu

***możecie też pobawić się w rysowanie, wystarczy wówczas tylko przykryć jakiś obrazek i spytac: czego nie widać

***Możemy do koszyczka wsypać np. większą ilość grochu. Do grochu wkładamy kilka obrazków /lub małych zabawek np. z kinder niespodzianki/, dziecko losuje wyciąga z grochu schowany obrazek i mówi : W koszyku już nie ma....(np. misia)

Udanej i owocnej zabawy:)




****************************************************

ĆWICZENIE nr 2 


Ćwiczenia fleksyjne - stosujemy odpowiednią końcówkę wyrazów w dopełniaczu


Zapominalska wiosna - Dzisiaj zagadkę ma dla Was wiosna. Proszę powiedzieć, co wiosna zapomniała ze sobą przynieść.

Najpierw jednak opowiedzcie, co jest na obrazku z lewej strony, a potem czego nie ma na obrazku z prawej strony. Proszę zwrócić uwagę na prawidłowe końcówki wyrazów.

Powodzenia:)

Napiszcie komu się udało, powiedzieć bezbłędnie:)




****************************************************
ĆWICZENIE nr 3

Przyimki

 W tym zadaniu ćwiczymy stosowanie przyimków: NA POD ZA W 
Polecamy dziecku aby pomogło dziewczynce szukać dzieci na placu zabaw. Całym zdaniem proszę opowiedzieć, gdzie znajdują się dzieci.

Powodzenia:)
****************************************************
ĆWICZENIE nr 4
Czego nie ma w pokoju?


Ćwiczenie rozwijające słownictwo czynne dziecka; rozumienie pytania: Czego  nie ma?; konstruowanie zdań pojedynczych; stosowanie prawidłowej fleksji (końcówek w wyrazie).

Najpierw omawiamy z dzieckiem ilustrację. Nazywamy co jest w pokoju. Nie musimy mówić: w tym pokoju, może być: w pokoju jest.... lub w pokoju nie ma.....

Po wspólnym omówieniu zadajemy pytanie: czego nie ma w pokoju (wskazujemy pusty pokój) i prosimy, aby dziecko odpowiadało całym zdaniem: W pokoju nie ma ......
****************************************************
ĆWICZENIE nr 5

JAKIE COŚ JEST?


Ćwiczenie rozwijające słownictwo czynne dziecka; rozumienie pytań: jaki? jaka? jakie?; konstruowanie zdań pojedynczych

Najpierw omawiamy z dzieckiem ilustrację (nazywamy je). 

Zadajemy dziecku pytanie: jaki sos? i jednocześnie wskazujemy na obrazek pomidora. Chodzi o to, by dziecko samodzielnie użyło nazwy stosując prawidłową końcówkę wyrazu. następnie pytamy jaka zupa i znów wskazujemy na pomidora.

Jeżeli dziecko użyje złej końcówki poprawiamy go mówiąc całe wyrażenie np.: sos pomidorowy.




****************************************************
ĆWICZENIE nr 6

Czego nie mają dzieci?

Dzieci dostały prezenty na dzień dziecka. Popatrz i powiedz co dziecko ma  na pierwszym obrazku, a czego nie ma na drugim. Jeżeli dziecko nie mówi, to wskazuje zabawkę na ilustracji z zabawkami.

1. Popatrz i powiedz co tu (wskazujemy obrazek po lewej stronie) dziewczynka ma, a tu ( wskazujemy drugi obrazek po prawej stronie), czego nie ma?


2. Popatrz i powiedz co tu (wskazujemy obrazek po lewej stronie) chłopiec ma, a tu 
( wskazujemy drugi obrazek po prawej stronie), czego nie ma?



3. Popatrz i powiedz co tu (wskazujemy obrazek po lewej stronie) chłopiec ma, a tu 
( wskazujemy drugi obrazek po prawej stronie), czego nie ma?







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz