Ćwiczenie nr 1
Ćwiczenia fleksyjne - stosujemy odpowiednią końcówkę wyrazów w dopełniaczu
Dziś proponuję zabawę, w której dzieci będą musiały pamiętać aby zastosować prawidłową końcówkę w wyrazach. czasami jest to dość trudne dla dzieci.
Podstawowe pytanie w tej zabawie to; "czego tu nie ma?", lub " "co tu brakuje?"
Z patyczków kreatywnych /ale może być cokolwiek) układamy dwie takie same konstrukcje czyli półki. Po jednej stronie układamy po kilka obrazków na każdej z półek, po drugiej stronie również układamy obrazki ale na każdej z półek będzie brakowało po jednym z obrazków. Zadaniem dziecka jest wypowiedzenie nazw obrazków na kolejnych półkach a następnie powiedzenie czego brakuje po drugiej stronie.
Odmianą tej zabawy będzie zapamiętanie obrazków na półkach, schowanie kilku i powiedzenie przez dziecko z pamięci, czego nie ma na każdej z półek.
W tym zadaniu ćwiczymy prawidłowe użycie słowa w dopełniaczu (ćwiczenie ze strony: Domologo.pl)
***Inna wersja tej zabawy, to po prostu wykorzystanie zabawek, które macie w domu i wkładacie je na półkach, w koszykach, pudełkach, to co każdy ma do wykorzystania w domu
***możecie też pobawić się w rysowanie, wystarczy wówczas tylko przykryć jakiś obrazek i spytac: czego nie widać
***Możemy do koszyczka wsypać np. większą ilość grochu. Do grochu wkładamy kilka obrazków /lub małych zabawek np. z kinder niespodzianki/, dziecko losuje wyciąga z grochu schowany obrazek i mówi : W koszyku już nie ma....(np. misia)
Udanej i owocnej zabawy:)
****************************************************
ĆWICZENIE nr 2
Ćwiczenia fleksyjne - stosujemy odpowiednią końcówkę wyrazów w dopełniaczu
Zapominalska wiosna - Dzisiaj zagadkę ma dla Was wiosna. Proszę powiedzieć, co wiosna zapomniała ze sobą przynieść.
Najpierw jednak opowiedzcie, co jest na obrazku z lewej strony, a potem czego nie ma na obrazku z prawej strony. Proszę zwrócić uwagę na prawidłowe końcówki wyrazów.
Powodzenia:)
Napiszcie komu się udało, powiedzieć bezbłędnie:)
****************************************************
ĆWICZENIE nr 3
Przyimki
W tym zadaniu ćwiczymy stosowanie przyimków: NA POD ZA W
Powodzenia:)
****************************************************
ĆWICZENIE nr 4
Czego nie ma w pokoju?
JAKIE COŚ JEST?
Najpierw omawiamy z dzieckiem ilustrację (nazywamy je).
Czego nie mają dzieci?
Ćwiczenie rozwijające słownictwo czynne dziecka; rozumienie pytania: Czego nie ma?; konstruowanie zdań pojedynczych; stosowanie prawidłowej fleksji (końcówek w wyrazie).
Najpierw omawiamy z dzieckiem ilustrację. Nazywamy co jest w pokoju. Nie musimy mówić: w tym pokoju, może być: w pokoju jest.... lub w pokoju nie ma.....
Po wspólnym omówieniu zadajemy pytanie: czego nie ma w pokoju (wskazujemy pusty pokój) i prosimy, aby dziecko odpowiadało całym zdaniem: W pokoju nie ma ......
****************************************************
ĆWICZENIE nr 5
JAKIE COŚ JEST?
Ćwiczenie rozwijające słownictwo czynne dziecka; rozumienie pytań: jaki? jaka? jakie?; konstruowanie zdań pojedynczych
Najpierw omawiamy z dzieckiem ilustrację (nazywamy je).
Zadajemy dziecku pytanie: jaki sos? i jednocześnie wskazujemy na obrazek pomidora. Chodzi o to, by dziecko samodzielnie użyło nazwy stosując prawidłową końcówkę wyrazu. następnie pytamy jaka zupa i znów wskazujemy na pomidora.
Jeżeli dziecko użyje złej końcówki poprawiamy go mówiąc całe wyrażenie np.: sos pomidorowy.
Jeżeli dziecko użyje złej końcówki poprawiamy go mówiąc całe wyrażenie np.: sos pomidorowy.
****************************************************
ĆWICZENIE nr 6
Czego nie mają dzieci?
Dzieci dostały prezenty na dzień dziecka. Popatrz i powiedz co dziecko ma na pierwszym obrazku, a czego nie ma na drugim. Jeżeli dziecko nie mówi, to wskazuje zabawkę na ilustracji z zabawkami.
1. Popatrz i powiedz co tu (wskazujemy obrazek po lewej stronie) dziewczynka ma, a tu ( wskazujemy drugi obrazek po prawej stronie), czego nie ma?
2. Popatrz i powiedz co tu (wskazujemy obrazek po lewej stronie) chłopiec ma, a tu
( wskazujemy drugi obrazek po prawej stronie), czego nie ma?
3. Popatrz i powiedz co tu (wskazujemy obrazek po lewej stronie) chłopiec ma, a tu
( wskazujemy drugi obrazek po prawej stronie), czego nie ma?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz