ĆWICZENIA LEWOPÓŁKULOWE

ĆWICZENIE NR 1

SEKWENCJE
KILKA SŁÓW O SEKWENCJACH WZROKOWYCH - TEORIA
Sekwencja to ciąg znaków lub symboli, który jest uporządkowany według określonej reguły.

Umiejętność naśladowania i kontynuowania sekwencji to podstawowa zdolność poznawcza, warunkująca posługiwanie się językiem mówionym i pisanym - bowiem mówienie i pisanie polega między innymi na odtwarzaniu dźwięków lub liter w odpowiedniej kolejności. Brak tej kompetencji może być przyczyną wielu ważnych trudności z opanowaniem języka. Zasadą ćwiczeń lewej półkuli mózgu jest zachowanie linearnego porządku od lewej do prawej. 

Szeregowanie i porządkowanie według reguły  kształtuje się zgodnie z pojawieniem się kolejnych etapów uczenia się. Trzy etapy uczenia się: naśladownictwo, współdziałanie, instrukcja.

Proponowane ćwiczenia:
- naśladowanie sekwencji
- kontynuowanie sekwencji
- uzupełnianie sekwencji 
- samodzielne układanie sekwencji

Naśladowanie sekwencji
Początkowo dziecko ma za zadanie jedynie odtworzyć sekwencję, układając element po elemencie z zachowaniem kierunku od lewej do prawej. Aby poprawnie przeprowadzić ćwiczenie, terapeuta przygotowuje sekwencje tematyczną, dwuelementową, umieszczoną na wąskim pasku brystolu. Dziecko otrzymuje pusty pasek tej samej wielkości. Jego zadaniem jest ułożenie identycznej sekwencji z ruchomych elementów z zachowaniem linearnego porządku.


Kontynuowanie sekwencji
Kolejnym etapem jest kontynuowanie układanego wzoru, powtarzając ułożenie elementów w odpowiedniej kolejności. Terapeuta przygotowuje pasek brystolu na którym układa początek sekwencji dwuelementowej, tematycznej. zadaniem dziecka jest dokończenie zaprezentowanej sekwencji ruchomymi elementami leżącymi na stole. 



Uzupełnianie sekwencji
Następnym etapem ćwiczeń jest uzupełnianie brakujących elementów sekwencji. terapeuta prezentuje dziecku sekwencję dwuelementową (umieszczoną na jednym pasku). W sekwencji brakuje czwartego elementu. na stole leżą dwa ruchome elementy. zadaniem dziecka jest uzupełnienie braku właściwym elementem.


Samodzielne układanie sekwencji
To ostatni etap ćwiczeń sekwencji wzrokowych. Terapeuta daje dziecku zestaw obrazków np. trzy świnie, trzy krowy i trzy owce. Zadaniem dziecka jest układanie sekwencji według wymyslonych przez siebie reguł. 

Zródło: https//centrummetodykrakowskiej.pl/



 Dziś zapraszam Was do wykonania swoich sekwencji. Wystarczy narysować (przykleić, itp) dwa lub trzy takie same obrazki i już można bawić się sekwencjami według powyższych instrukcji.

na zdjęciu sekwencje do naśladowania




******************************************************
ĆWICZENIE NR 2

SEKWENCJE - ZABAWKI




Zapraszam do naśladowania sekwencji - zabawka 2 i 3 elementowych.
Dla dzieci, które świetnie radzą sobie z naśladowaniem sekwencji zapraszam do sekwencji - kontynuacja.


1. Sekwencje 2 - elementowa - NAŚLADOWANIE




2. Sekwencje 3 - elementowa - NAŚLADOWANIE




3. Sekwencje 2 - elementowa - KONTYNUACJA




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz