ĆWICZENIA UWAGI SŁUCHOWEJ

Ćwiczenie nr 1

ROZUMIENIE SŁUCHANEJ TREŚCI - ZAGADKI O WIOŚNIE

To ćwiczenia rozwija uwagę słuchową, koncentrację i wzbogaca słownictwo dziecka. 

Wiosna przyszła do nas całkiem niedawno. Można opowiedzieć dziecku po czym ją poznajemy. 
Jest to propozycja zabawy, w której osoba dorosła czyta dziecku zagadkę, a słucha uważnie i odgaduje. Wcześniej, proponuję omówić z dzieckiem, co jest na obrazku, charakterystyczne cechy, jakie coś jest, co lubi, czego się boi itp. 



Miłej zabawy:)\

Treści zagadek:
1. Powrócił do nas z dalekiej strony,
ma długie nogi i dziób czerwony                       
 

2. Wiosna na drzewie się zieleni,
ale opada na jesieni.

3. Gdy śnieg zginie, kwiaty rosną,
a tę porę roku nazywamy..........

4. Kolorowe  pachnące
zakwitają wiosna.
Można spotkać je na łące,
w parku i ogrodzie rosną.

5. Wesoło skacze po łące,
wąchając kwiaty pachnące.
A kiedy głód go dopada,
marchewkę na obiad zjada.

6. Jest mała i zielona,
ciągle nad stawem kum kum kuma.
Gdy bociana zobaczy
do wody raz dwa trzy skacze


.










W nagrodę dziecko może posłuchać piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=q57wcTk4tAo


******************************************************

Ćwiczenie nr 2

ROZUMIENIE SŁUCHANEJ TREŚCI - ZAGADKI O TYM CO WKŁADAMY DO WIELKANOCNEGO KOSZYCZKA

Dziecko słucha czytanej przez dorosłego zagadki i odszukuje pasujący do niego obrazek i opowiada, dlaczego pasuje on do Świąt Wielkanocnych. Powodzenia:)

W komentarzu proszę napisać czy udało się rozwiązać wszystkie zagadki

Jak się nazywają kolorowe jajeczka, 
wkładane do wielkanocnego koszyczka?

Jestem cały  biały, beczę beeee
na Wielkanoc do koszyczka wkładasz mnie.

Mama go pokroi, masłem posmaruje 
i pyszne kanapki z niego przygotuje.

Słodka i lukrowa, z rodzynkami bywa
takie pyszne ciasto, aż w buzi się rozpływa.

Smaczna ta odmiana mięsa, w sklepie kroi ją maszynka.
Zjadasz ją na śniadanie , to jest pyszna ..........


















******************************************************

Ćwiczenie nr 3

ROZUMIENIE SŁUCHANEJ TREŚCI - ZAGADKI O TYM CO WKŁADAMY DO WIELKANOCNEGO KOSZYCZKA


Zabawa polega na słuchaniu piosenki i wskazywaniu jakie zwierzęta występują w piosence (zamiast obrazków na ekranie można wziąć figurki, maskotki zabawki: kaczuszkę, kurczaczka, zajączka i baranka). 
Młodsze dzieci mogą naśladować dźwięki jakie wydają te zwierzątka w piosnce.



PIOSENKA "ŚWIĘTA TUŻ TUŻ"



NAPISZCIE W KOMENTARZU CZY SIĘ UDAŁO. POWODZENIA😊

******************************************************

Ćwiczenie nr 4


ROZUMIENIE SŁUCHANEJ TREŚCI PIOSENKI
- ODGŁOSY ZWIERZAT
Uwaga słuchowa jest bardzo ważna w rozwoju mowy dziecka. Pozwala na umiejętne zapamiętywanie brzmienia całych słów, a także poszczególnych głosek i usłyszanych sylab. 

Piosenka z odgłosami zwierząt ma na celu zapamiętanie odgłosów jakie wydają poszczególne zwierzęta wiejskie.
Proszę przygotować do tej piosenki figurki lub duże ilustracje występujących tam zwierząt. 
W pierwszej kolejności słuchamy z dzieckiem piosenki, pokazujemy mu jak mówią zwierzątka, odszukujemy figurki zgodnie występującymi tam postaciami. Powtarzamy to bez piosenki. 
Na końcu puszczamy piosenkę wyłączając obraz. Dziecko słucha piosenki, wyszukuje zwierzątko, które usłyszy w piosence i staramy się , aby powtórzyło po nas dźwięk jaki usłyszało.

Życzę miłej zabawy. Proszę kliknąć w poniższy link




 KWA KWA

 MIAU

 MUUU- MUU

 KO - KO

 BE - BE

 HAU - HAU

 CHRUM-CHRUM

******************************************************

Ćwiczenie nr 5


RÓŻNICOWANIE DŹWIĘKÓW OTOCZENIA
Zapraszam Cię do zabawy, dzięki której poćwiczysz swoją uwagę słuchową i która rozwija mowę dziecka.
Żeby zagrać w tą grę należy kliknąć w poniższy link i do zabawy.

https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/jakie-zwierze-slyszysz


******************************************************

Ćwiczenie nr 6


RÓŻNICOWANIE DŹWIĘKÓW MOWY:      S-SZ

Zaprasza do ćwiczenia słuchu fonematycznego, w którym dziecko kształtuje umiejętność różnicowania dźwięków mowy w wyrazach.

Dzisiaj będziemy różnicować głoski: SZ-S
Pomoże mam w ty zabawa w ruletkę. Wystarczy klikną w poniższy link i świetnie się bawić😊


******************************************************

Ćwiczenie nr 7

ROZUMIENIE SŁUCHANEJ TREŚCI PIOSENKI - WYCIECZKA ZWIERZATEK
(zabawa ruchowo-słuchowa)


Proszę przygotować obrazki (mogę być maskotki, figurki itp): kaczki, kotka, kurki, psa
Najpierw pokazujemy dzieciom zwierzęta, naśladujemy ich odgłosy, prosimy aby dziecko naśladowało te odgłosy. 
Możemy przygotować etykiety i dokładać ja pod odpowiedni obrazek, lub figurkę (jak na zdjęciu).



Mówimy dziecku, że dziś idziemy na wycieczkę z tymi zwierzakami i będziemy śpiewać razem z nimi piosenkę.





*Najpierw słuchamy piosenkę, dzieci wskazują i naśladują odgłosy z piosenką. 

*Potem bierzemy nasze zabawki i chodzimy na wycieczkę po mieszkaniu (oczywiście mówiąc kto idzie z nami poprzez naśladowanie zwierząt, lub ich nazywanie samodzielne lub przez powtarzanie). dziecko samo decyduje gdzie najpierw idą na wycieczkę, do kuchni, pokoju, czy na korytarz. 

*Starsze dzieci (na etapie wyrazu) mogą odpowiadać na pytania np. Kto kwacze?: KACZKA, kto miauczy? kot itp.

*dzieci które zaczynają mówić mogą tworzyć 2 i 3 wyrazowe zdania: np. : Co robi kot? KOT MIAUCZY ITP.

*inny sposób na tą zabawę to naśladowanie ich odgłosów ale też sposobu ich chodzenia. Rodzic naśladuje jak idzie kaczka, jak się skrada kotek, jak drapie kurka, jak biega piesek, a dziecko naśladuje rodzica. 

 Życzę udanej zabawy😊  🦆  😼 🦃 🐶  


******************************************************

Ćwiczenie nr 8

Róznicowanie słuchowe głosek t-k


Zapraszam do zabawy, w której dziecko lub dorosły wymawia nazwę obrazka, które znajduje się po lewej stronie gry. zadanie polega na tym, aby dziecko wskazało do której rami damy obrazek do ramki z głoska K, czy do ramki z głoska T.

Życzę udanej zabawy:)

https://wordwall.net/pl/resource/1451273

******************************************************

Ćwiczenie nr 9

Różnicowanie słuchowe głosek s-sz

W tym zadaniu proszę odsłuchać nazwę obrazka i przyporządkować obrazek do odpowiedniej głoski s lub sz.
Trzeba uważnie słuchać i odgadnąć co jest na początku wyrazu. 

Powodzenia:)

https://learningapps.org/11499217


*****************************************************


Ćwiczenie nr 10

SŁUCHAM WIERSZA I POKAZUJĘ OBRAZEK


Zadanie polega na uważnym wysłuchaniu wierszyka o strażakach. Uważne słuchanie polega na ty, że dorosły czyta, a dziecko słucha i w odpowiednim momencie wskazuje obrazek na ilustracji, który odpowiada przeczytanej frazie np. my czytamy: " przed garażem, przy kolumnie wóz strażacki stoi", robimy krótką pauzę, aby dać dziecku czas na znalezienie obrazka. dziecko wskazuje co usłyszało, więc czytamy dalej. 

Potem możemy zrobić podsumowanie. Rozmawiamy z dzieckiem, o czym był wierszyk, czego się dowiedziałeś, co znajdziemy na wozie strażackim, co robi straż pożarna itp.

Starsze dzieci dodatkowo
- z pamięci zapisują co usłyszały w wierszu (pojedyncze wyrazy: wąż, koła, itd)
- jeżeli dziecko umie uczytać, to najpierw słucha i pokazuje jak dorosły czyta, a następnie czyta samodzielnie i wskazuje pasujące obrazki ( w ten sposób ćwiczymy również czytanie ze zrozumieniem)



*****************************************************
Ćwiczenie nr 11

Różnicowanie słuchowe głosek p-b

Różnicowanie dźwięków mowy, a w tym przypadku  głoski bezdźwięcznej -p i głoski dźwięcznej - b jest bardzo ważne w doskonaleniu prawidłowej wymowy. Dziecko musi usłyszeć różnicę, aby mogło w przyszłości samodzielnie skontrolować swoją wymowę.

W tym zadaniu proszę odsłuchać nazwę obrazka. dziecko ma za zadanie posegregować nazwy obrazka zawierające głoskę P do pudełka, a nazwy zawierające głoskę b, należy włożyć do beczki
Trzeba uważnie słuchać i odgadnąć co jest na początku wyrazu. 


Powodzenia:)

https://learningapps.org/1758660


*****************************************************

Ćwiczenie nr 12

zagadki - pojazdy


Posłuchaj zagadek i powiedz i odgadnij o jakim pojeździe przeczytała mama.
Celem tego ćwiczenia jest:
- uważne słuchanie dłuższego tekstu i dopasowania obrazka,
- rozumienie słuchanego tekstu
- wzbogacanie słownictwa

*****************************************************

Ćwiczenie nr 13

Różnicowanie słuchowe głosek s-sz

Starsze dzieci samodzielnie nazywają i mówią, czy w nazwie obrazka słyszą głoskę sz, czy s i samodzielnie dopasowują.  

Młodsze dzieci słuchają uważnie, jak osoba dorosła nazywa obrazek i dopasowują w odpowiednie miejsca




*****************************************************

Ćwiczenie nr 14

Dzień Matki
W tym ćwiczeniu dziecko ma za zadanie uważnie wysłuchać wiersza i wskazać ilustracje, które występują w wierszu, oraz opowiada co w prezencie może dostać mama od swojego dziecka.

Na koniec dziecko mówi co samo dałoby najchętniej swojej mamie w prezencie, a może weźmie kredki i narysuje prezent dla mamy?

Powodzenia:)

*****************************************************

Ćwiczenie nr 15

Piosenki na Dzień Matki

Dziś posłuchajcie piosenek dla mamy:)



Spróbujcie narysować swoja mamę wraz z kolejną piosenką:)



I jeszcze jedna piosenka. Ciekawa jestem, która podoba Wam się najbardziej. 

Kliknij tu:



*****************************************************

Ćwiczenie nr 16

Piosenki - idziemy na zakupy do sklepu z zabawkami

Do tego ćwiczenia proszę przygotować koszyk lub torbę na zakupy, oraz zabawki, lub ich ilustracje: (miś, lalka, piłka).
Słuchamy z dzieckiem piosenki i prosimy dziecko, co trzeba włożyć kolejno do koszyka (zgodnie z tym, co w danej chwili dziecko usłyszy w piosence).



*****************************************************

Ćwiczenie nr 17

Posłuchaj i powiedz co pasuje.

W tym zadaniu rozwijamy uważne słuchanie, rozumienie słuchanego tekstu, wzbogacamy słownictwo, o tym co znajduje się w domu. 

Dzieci uważnie słuchają, i wskazują który obrazek pasuje  do wysłuchanego zdania. 
Następnie rozmawiamy z dzieckiem o tym obrazku mówimy gdzie znajduje się u nas np. kuchnia, co jest w kuchni itd.

Proszę kliknąć w link:
https://wordwall.net/pl/resource/1268742/czytanie-uczestnicz%C4%85ce-dom


*****************************************************

Ćwiczenie nr 18

Posłuchaj i pokaż co usłyszałeś

Zadanie wzbogacające uwagę słuchową oraz słownictwo bierne i czynne  związane z tym co możemy zobaczyć w naszym domu (w kuchni)

Proszę kliknąć w poniższy link. Dobrej zabawy:)



*****************************************************

Ćwiczenie nr 19

Piosenka o domku

Zapraszam najmłodszych do wysłuchania piosenki i nauczenia się odgłosów pukania do drzwi PUK -PUK i odgłosów szurania bucikami o wycieraczkę: SZUR - SZUR.






Po piosence razem z rodzicami narysujcie domek. Pomoże wam w tym Lulek :)
 Rodziców proszę aby nazywali z dzieckiem, każdy element domu. 

Powodzenia:)







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz