ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE



*****************************************************

Ćwiczenie nr 1

Głoska [ s ] w izolacji

Razem z mamą przygotujcie sobie jakiegoś węża, który może być pomalowany i wycięty z papieru, może to być zwykła zabawka, maskotka, cokolwiek co pomoże udawać węża. Podczas syczenia pamiętać należy o prawidłowym ułożeniu warg i języka
  • Najpierw podejdźcie do lusterka. Teraz trzeba szeroko się uśmiechnąć, tak aby było widać zęby, potem ułożyć język, który musi pozostać za dolnymi zębami, ząbki przymknięte i szeroko się uśmiechamy, jak na zdjęciu. Dopiero teraz możemy syczeć. Zrób to kilka razy. Udało się? Jeżeli tak to zapraszam do  zabawy:                                                                                                                                                                                                                                          *Tor przeszkód. Możesz wziąć swojego węża i sycząc pokonać z nim domowe przeszkody (dookoła stołu, pod stołem, pod kocem  itp.)                                                                                     *zabawa w  ciepło-zimno". Poproś mamę, aby schowała kilka literek "S" /magnesy, literki napisane na kartce lub takie jakie akurat są w domu? w Twoim pokoju. Razem ze swoim wężem musisz tak długo syczeć, aż znajdziesz literkę s i tak aż znajdziesz wszystkie.

******************************************************
Ćwiczenie nr 2

2. ĆWICZENIA WYMOWY GŁOSKI "SZ" W ZDANIU

Na dzisiejszych zajęciach utrwalać będziemy głoskę "sz"w zdaniu. Proszę przypomnieć dziecku jak należy układać wargi, język i zęby przy wymowie tej głoski.
Przypominajka:

Zdania z głoska [sz] - karta pracy ze strony Domologo.pl
Zadaniem dziecka jest wypowiedzenie zdań o Maszy, która ma szalik, koszulkę, kapelusz, szelki, apaszkę, i naszyjnik. dziecko mówi co Masza wiesza na wieszaku (np. Masza wiesza szalik na wieszaku). Na wieszaku rysuje też szalik

karta pracy zawiera 6 zdań












***Osoby, które mają drukarkę zapraszam do pobrania i wydruku gotowej karty pracy pod linkiem
https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/zdania-z-gloska-sz-karta-pracy/

***Jeżli nie macie Państwo drukarki, nic straconego wystarczy, że przerysować  wieszaki,  z boku narysować w/w przedmioty i dziecko samo wskazuje, potem rysuje  na wieszaku, a następnie mówi całym zdaniem co wiesza Masza.

***Innym razem przygotujcie Państwo te przedmioty (szalik, koszulkę, kapelusz, szelki, apaszkę i naszyjnik), oraz wieszak. Pozwólcie dziecku się pobawić. Niech wiesza na wieszaku te przedmioty i oczywiście opowiada całym zdaniem co wiesza (np. Ja wieszam szalik na wieszaku).
***Można wykorzystać też  prawdziwą szafę, tak aby dziecko powiedziało: np. Ja wkładam szalik do szafy itd.
***Ale najlepsza zabawa będzie, gdy dziecko będzie mogło na siebie założyć przygotowane rekwizyty. Możemy sie umówić, że wyjątkowo dziecko nazywa sie dziś Szumon, Natasza, lub Masza i mówi np.: Szymon ubrała kapelusz. Potem zakłada coś jeszcze i mówi: szymon zakłada kapelusz i koszulkę itd., aż załozy na siebie wszystkie przedmioty.


******************************************************

ĆWICZENIE nr 3

UTRWALANIE WYMOWY GŁOSEK DŹWIĘCZNYCH[D]
RÓŻNICOWANIE T-D

Zadanie polega na wysłuchaniu głoski znajdującej się w nazwie obrazka i przyporządkowaniu go do grupy obrazków z głoska [ T ] lub [ D ]





Można tez narysować dwa duże domy i wklejać do nich  obrazki.

Obrazki zostaną wysłane na e-mail

Owocnej pracy:)


*****************************************************
ĆWICZENIE NR 4 

GŁOSKA [ S ] W SYLABACH: SA SO SU SE SY 

Najpierw proszę wejść na ćwiczenie 1 i przypomnieć prawidłowe ułożenie warg, zębów i języka podczas wymowy głoski [s]. Najlepiej przed lusterkiem.
Teraz posyczymy jak węże, pamiętając, aby język został za zębami i nie uciekła między zęby.


Trzeba przygotować kartki /mogą być kolorowe, lub można je pomalować, nożyczki i do dzieła. wykonujemy np. pociągu i gąsienice, tak aby dziecko mogło uzupełniać i wymawiać sylaby.

Oczywiście można te sylabki ćwiczyć na gotowych zabawkach np. samochodzikach z przyklejona do nich sylabką i ustawiać je na parkingu, w kolejce na prom itz. Ważne, aby tych sylab było dużo, aby móc sobie poćwiczyć. Można narysować węża i podzielić je na sylabowe paski.

Można dać dowolny obrazek, wymyślony przez siebie zachowując istotę tego ćwiczenia. 

Podzielcie się proszę wrażeniami w komentarzach.  Mile widziane zdjęcia z Waszej pracy np. na messengerze. Pozdrawiam
Powodzenia


******************************************************
ĆWICZENIE nr 5
ĆWICZENIA GŁOSKI SZ W IZOLACJI

Najpierw proszę wejść na ćwiczenie 2 (ćwiczenie umieszczone na górze tej strony) i przypomnieć prawidłowe ułożenie warg, zębów i języka podczas wymowy głoski [sz]. Najlepiej przed lusterkiem.
Teraz będziemy szumieć jak wiosenny wietrzyk pamiętając, aby język został za górnymi zębami na górze, a zęby i usta zrobią "zajączka" (tak jak na zdjęciu ćw 2).


A teraz razem z mamą, możecie przygotować takie zabawy jak na zdjęciach poniżej.

Trzeba przygotować kartki /mogą być kolorowe, lub można je pomalować, nożyczki i do dzieła. wykonujemy np. pociąg  aby dziecko mogło uzupełniać i wymawiać głoskę [sz].

Poniżej jest wiersz o lokomotywie. Jak przykleisz wszystkie wagoniki z głoska [sz] to posłuchaj wiersza Juliana Tuwima "Lokomotywa" i dorysuj w swoich wagonikach to co usłyszysz w wierszu np. (w jednym krowy, w drugim konie, w innym banany itd). Poproś mamę o pomoc i do dzieła.



Podzielcie się proszę wrażeniami w komentarzach.  Mile widziane zdjęcia z Waszej pracy np. na messengerze. Pozdrawiam

Do dzieła:)

*****************************************************


ĆWICZENIE NR 6

GŁOSKA "SZ" W ZDANIU
ZDANIA Z OBRAZKAMI 
- Najpierw dorosły czyta, a dziecko nazywa obrazek /pamiętając o prawidłowej wymowie/. 
- Dziecko stara się zapamiętać treść zdania i powtarza całe zdanie
- Dziecko samodzielnie wymyśla zdania zawierające obrazki z kartki
Dla dzieci starszych:
- Zapisujemy  nazwy przedmiotów na karteczkach, a dziecko odczytuje i dopasowuje do obrazka.
- Samodzielnie podpisuje każdy obrazek
- Jeżeli potrafi odczytuje samodzielnie tekst z obrazkami.





******************************************************

ĆWICZENIE NR 7


GŁOSKA "SZ" W NAGŁOSIE

Ćwiczenia głoski sz na początku wyrazu. 

Proszę kliknąć w link




Dobrej zabawy


******************************************************

ĆWICZENIE NR 8


GŁOSKA "S" W SYLABACH


Zapraszam na pisankowe zabawy sylabowe. W tym celu należy narysować dużą pisankę i napisać  w niej różnokolorowe sylaby w pisance. Jak dziecko dobrze wypowie daną sylabę to może pokolorować w kolorze sylabki daną część pisanki. Poniżej  wzór takiej logopedycznej pisanki:)



Jestem ciekawa waszych pisanek. Czekam na zdjęcia (koniecznie)😊🐥🐤🐣

******************************************************

ĆWICZENIE nr 9

UTRWALANIE WYMOWY GŁOSKI [ S ] W NAGŁOSIE WYRAZU


Najpierw zaczynamy od małej rozgrzewki. Powtórz za kimś dorosłym wszystkie sylaby znajdujące się na wagonikach. Takie pociągi możecie też narysować sobie w domu i pokolorować). 
Proszę pamiętać o szerokim uśmiechu i o tym aby język nie wychodził między zęby tylko grzecznie leżał za dolnymi ząbkami.



Teraz zapraszam na ćwiczenia gdzie mamy głoskę s na początku wyrazu. Rodzic musi wyraźnie demonstrować wymowę głoski s na początku wyrazu przedłużając ją troszkę, aby dziecko mogło zaobserwować jej wymowę. 

Zabawa polega na wykonaniu gry planszowej. Trzeba będzie własnoręcznie narysować szablon gry, powklejać lub narysować obrazki, których nazwa rozpoczyna się od głoski S

Co będzie nam potrzebne?: kartka, papier, kredki, nożyczki, klej, obrazki, których nazwa zaczyna się na głoskę  (narysowane lub wycięte) np.:

samochód, samolot, sanki, sałata, sandały, sowa, sok, sopel, sosna, sukienka, sum,  supeł, sól, ser, seler, syn, syrop, 



Zasady gry mogą być różne np. dziecko musi powiedzieć tyle razy wyraz ile wyrzuciło oczek na kostce do gry itp. 

Oto moja przykładowa gra (gdzie samochody, lub pionki ścigają się po drodze do mety)


Teraz czekam na wasze gry na zdjęciach👍😊


Powodzenia:)

******************************************************

ĆWICZENIE NR 10

                                                           GŁOSKA "SZ" W ZDANIU




POWODZENIA:)


*****************************************************

ĆWICZENIE NR  nr 11 

ĆWICZENIA GŁOSKI S W NAGŁOSIE

Pewnie nie raz już graliście w grę MEMORY. Dzisiaj zapraszam do takiej gry na ekranie komputera. 

Będziemy ćwiczyć wymowę głoski S na początku wyrazu. Dlatego jak odsłonicie obrazek musicie najpierw prawidłowo wymówić głoskę s w wyrazie i potem szukacie pary. 
Możecie mieć przy sobie lusterko, aby kontrolować lepiej swoją buzię podczas mówienia ćwiczonej głoski S

Kliknij w poniższy link i do dzieła:https://wordwall.net/pl/resource/932076


****************************************************

ĆWICZENIE NR  nr 12

ĆWICZENIA GŁOSKI S W NAGŁOSIE
Pewnie nie raz już graliście w grę MEMORY. Dzisiaj zapraszam do takiej gry na ekranie komputera. 

Będziemy ćwiczyć wymowę głoski S na początku wyrazu. Dlatego jak odsłonicie obrazek musicie najpierw prawidłowo wymówić głoskę s w wyrazie i potem szukacie pary. 
Możecie mieć przy sobie lusterko, aby kontrolować lepiej swoją buzię podczas mówienia ćwiczonej głoski S

Kliknij w poniższy link i do dzieła


****************************************************

ĆWICZENIE NR  nr 13

ĆWICZENIA GŁOSKI SZ W NAGŁOSIE


ZADANIE POLEGA NA DOPASOWANIU OBRAZKÓW, ORAZ NA PRAWIDŁOWEJ WYMOWIE GŁOSKI SZ NA POCZĄTKU WYRAZU

https://learningapps.org/display?v=pum3p2yy520


****************************************************

ĆWICZENIE NR  nr 14

ĆWICZENIA GŁOSKI T W SYLABACH I NAGŁOSIE

W tym zadaniu dziecko doskonali wymowę głoski [ T ].
Jeżeli dziecko nie potrafi wymówić tej głoski w wyrazach to mówi (powtarza za dorosłym ) tylko sylabę początkową z wyrazu np. tunel - tu.
Jeżeli potrafi wymówić głoskę [ T ] w wyrazach to powtarza, lub nazywa samodzielnie obrazek i dopasowuje do wyrazu wskazanego przez dorosłego. 

https://wordwall.net/pl/resource/1135137/logopedia/g%c5%82oska-t-w-nag%c5%82osie-wyrazu


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz